Historia | Kuhmon Ilmailukerho r.y.
Kuhmon Ilmailukerho r.y.-historiaa

Historia

2010  Fly-in 16.-17.7. ja ilmailukokoontuminen Kamarimusiikin aikana. Syksyllä kerholle valittiin uusi johtokunta ja toiminta alkoi viritä uudestaan.

2007  Hallin loppuosa poltetaan palokunnan harjoituksessa

2006 Kuhmon Ilmailukerhon perustajajäsenten kokoontuminen heinäkuussa. Ks. lehtileike (© Martti Huusko, Kuhmolainen)

2002 60-luvulla rakennettu konehalli romahtaa lumen painosta.

1999 Vintturi V-34 palaa Rautavaaralle, jossa se kunnostetaan käyttökuntoon.

1997 Blanikin OH-523 ohjaamo ja K-8b OH-518 siirtyvät Hyvinkään Ilmailukerholle, missä Blanik saa uuden elämän simulaattorina.

1992 Autovälitys Ahava myy Blanik OH-433:n Jugoslaviaan, jossa siitä tulee SL-7108, myöhemmin S5-7108 Sloveniassa.

1983 Olympia OH-OAA lahjoitetaan Ilmailumuseolle. Purjelentoa…

1982 Vintturinousukoulutusta Kuhmossa, jonkin verran toimintaa myös Rautavaaralla.

1981 Järjestettiin purjelentokurssi Rautavaaralla – 3 oppilasta (ml. tämän kirjoittaja :). Lennettiin Kuhmossa vintturista, koneena K-8b OH-518.

1980 Lennettiin talvella jäältä vintturin vetelemänä. Kurssilla Rautavaaralla sattui ikävä tapaturma, ja kone tuhoutui. Tilalle ostettiin vakuutusrahoilla samanlainen Blanik, OH-433.

1979 Järjestettiin purjelentokursseja uudella koneella. Vintturina Kuhmossa toimi Rautavaaralta ”lainattu” V-34.

1978 Kunta osti lentokentän ja saaduilla rahoilla ostettiin uusi Blanik L-13, OH-523.

1977 Jatkettiin lentokentän myyntiponnisteluja kunnalle. Hinnaksi päätettiin asettaa 90 000,- Kuhmon Ilmailukerhon ikuisella nautintaoikeudella lisättynä. Myytiin OH-CEB Suomussalmelle 24.2.1977.

1976 Päätettiin myydä moottorikone OH-CEB Suomussalmen Ilmailukerholle hintaan 25-30 000,-.

1975 Jatkettiin moottoritoimintaa entisessä laajuudessaan ja purjelentotoimintaa taloudellisten mahdollisuuksien mukaan. Päätettiin myydä Olympia-purjekone Ilmailumuseolle ja Lerche-purjekone eniten tarjoavalle. Myytiin myös kerhon Borgward-henkilöauto.

1974 Kaupiteltiin lentokenttää kunnalle. Jatkettiin moottorilentotoimintaa entisessä laajuudessaan ja purjelentotoimintaa taloudellisten mahdollisuuksien mukaan.

1973 Ilmailukerhoa päätettiin jatkaa edelleen. Sääntöjä uudistettiin.

1972  Tuskailtiin kentän vuokran ja 3.3.1972 Hankkijalta ostetun moottorikoneen OH-CEB lainojen kanssa.

1971 Uutena asiana esitettiin laskuvarjokoulutus. Bingon ylläpitoa jatkettiin ja päätettiin pitää pilkkikilpailut. Moottorikonetta etsittiin edelleen.

1970 Perustettiin moottorilentojaosto ja päätettiin ostaa moottorikone. Lainattiin Kuopion ilmailukerholle 700,- uuden purjekoneen ostoa varten korolla 10%.

1969 Päätettiin laajentaa kenttää ja vuokrattiin sitä varten lisää maata. Pidettiin kerhon 10-vuotisjuhla ravintola Kuuselassa.

1968 Mietiskeltiin uuden vintturin ostamista Oulusta, Veholta, hintaan 2500,-. Kerhossa 18-vuotta täyttäneitä jäseniä 43 kpl.

1967 Tutustuttiin Rautavaaran toimintaan, lennettiin purjelentoa. Hankittiin vintturiin uusi akku.

1966 Päätettiin osallistua Rautavaaran lentokeskuksen perustamiseen ja lahjoittaa säätiölle 250,-. Ostettiin Kajaanista Mucha 100A -purjekone. Lähetettiin Ahti Riihonen opettajakurssille.

1965 Kaupiteltiin Pik-5b:tä Kajaaniin hintaan 1000,-. Odoteltiin Lercheä korjauksesta ja päätettiin vuokrata se Kajaaniin.

1964 Päätettiin hankkia Olympia-purjelentokone, joka rahoitettiin jäsenlainoilla. Harrastettiin lennokki- ja purjelentotoimintaa. Tavaratalo Aug. Korhonen oy antoi laskustaan lahjaksi 100 000,- ylittävän osuuden.

1963 Suunniteltiin edelleen konehallia. Lerche vaurioitui laskussa. Keskusteltiin kerhon koneiden korjauksesta ja uusien hankkimisesta. Laajennettiin lentokenttää.

1962 Edistettiin lentokenttäasiaa sopimalla alueesta Kajaani Oy:n kanssa, pidettiin iltamia ym. tilaisuuksia. Päätettiin ostaa TVH:lta White-kuorma-auto hintaan 11,-/kg. Hallin rakentaminen päätettiin aloittaa mahdollisimman nopeasti.

1961 Yritettiin hankkia 2-paikkainen koulukone, jonka toimitus myöhästyi pahasti. Etsittiin sopivaa paikkaa lentokentälle mm. Kärenjärven lähellä olevalta suolta.

1960 Anottiin lentolisenssi paikkakunnalla tapahtuvaa lentotoimintaa varten. Hankittiin Grunau Baby IIB Ruotsista hintaan 2000 kr. Teetettiin 200 kpl kerhon hihamerkkejä (ks. logo). Lähetettiin Tapio Moilanen syksyllä opettajakursseille Jämijärvelle. Pidettiin ilmailuaiheinen näyttely marraskuussa Kuhmon kansakoululla.

1959 Perustava kokous 11.10.1959 Korpilinnan kerhohuoneessa, läsnä 24 asiasta kiinnostunutta