Lentäjäksi? | Kuhmon Ilmailukerho r.y.
Kuhmon Ilmailukerho r.y. Perustettu 1959

Lentäjäksi?

Ilmailu ja varsinkin lentäminen ihan itse on elämys, johon jää helposti koukkuun. Kesäiltojen kauniit maisemat ja Kuhmon vesistöt ovat ilmasta katsottuna huikaisevia. Kuhmon Ilmailukerho omistaa nykyaikaisen Atec Zephyr ultrakevyen lentokoneen. Se on kaksipaikkainen, nelitahtisella 80-hevosvoimaisella Rotax-moottorilla varustettu oikea lentokone. 

KuIk Zephyr OH-U555

Ultrakevyissä lentokoneissa on tiettyjä eroja yleisimpiin pienkoneisiin, esimerkiksi Cessnaan. Ultrakevyt lentokone on enintään kaksipaikkainen ja sen kokonaispaino on rajattu 472,5 kiloon. Siihen pitää mahtua lentokoneen (n. 300 kg) lisäksi lentäjät ja polttoaine. Uusimmat ultrakevyet (B2-luokka) voivat painaa hieman enemmän.

Ultrilla lennetään päiväsaikaan näkölentosääntöjen mukaisesti (VFR). Yöllä ja pilvessä ei saa eikä kannata lentää, sillä siihen tämä kurssi ei kouluta. Harrasteilmailuun tämä rajaus riittää aivan hyvin, sillä Suomen kesä on valoisa ja päivät kestävät lähes vuorokauden ympäri. 

Kerhon koneen normaali matkanopeus on n. 170-180 km/h ja polttoaineenkulutus 15 litraa tunnissa (98E5). Lentomatka ei seuraa teitä vaan menee suoraan, ja esimerkiksi Helsinkiin lentomatka on 490 km (tietä pitkin 600 km). Kerholaisilla on omiakin koneita, ja lentävätpä jotkut ultrilla suksi- ja vesilentoakin. Ultrien huoltaminen on melko selkeää ja kelpuutuksen voi hankkia kohtuullisella vaivalla. Kerholla on oma huolto-organisaationsa, joka auttaa ja neuvoo aina omien koneidenkin omistajia. 

Kurssille?

Lentäminen aloitetaan peruskurssin kautta. Lentotaito ja ilmailumääräykset opetellaan opettajan kanssa. Ilmailuradioliikenne on selkeää ja määrämuotoista ja se opetellaan kurssin aikana maassa ja ilmassa. Suomessa ultrakevyellä saa lentää käytännössä kaikille lentokentille. 

Kun riittävä lentotaito on saavutettu, lennetään opettajan valvonnassa yksinlentoja. Ensimmäinen yksinlento on uskomaton kokemus – olet saavuttanut itsenäisen ilmaherruuden! Kurssilla lennetään perehdyttäviä tehtäviä, käydään lennonjohdon ohjaamilla lentokentillä ja opetellaan lentotaito niin, että turvallinen itsenäinen ilmailu on varmistettu. Lupakirjaa varten lennetään “inssiajo” eli tarkastuslento, jonka hyväksyntä valtuuttaa hakemaan lupakirja. Kurssi kestää yleensä 4-6 kk, joskus vähemmän tai enemmän. 

Kurssin voi aloittaa 16-vuotiaana, lupakirjan voi anoa 17-vuotiaana. Yläikärajaa lentämiselle ei ole, vaan lentokykyä mitataan säännöllisillä kertauskoululennoilla ja lääkärintarkastuksilla. Yleensä ultrakevytlentäjän painon tulee olla alle 100 kg, muuten koneeseen ei mahdu.

Kerhotoimintaa

Mitäs sitten kun on lupakirja?

Lupakirja antaa luvan lentää ja opetella lentämään varmemmin ja paremmin. Yleensä matkustajankuljetusoikeuteen edellytetään lupakirjan saamisen jälkeen noin 10 lentotuntia. Riittävä taito todennetaan jälleen tarkastuslennolla.

Harjoituslennoilla voi ja kannattaa käydä muillakin lentokentillä. Lento Kajaanin ja Lieksan kentille kestää Kuhmosta 20-30 minuuttia, Rautavaaralle ja Suomussalmelle vähän enemmän. Ultrakevyt lentokone toimii hyvin myös ruohokentiltä, joita on tehty mm. pelloille. Pitkätkin matkat ovat mahdollisia – kerhon koneen toimintamatka on jopa 600 km kerrallaan. 

Riittävätkö rahat?

Kurssin voi maksaa sitä mukaa kuin lentoja lennetään. Lupakirjan hankinnan jälkeen kustannus on kerhon koneella lennetty ilma-aika, tällä hetkellä 90€/h. Se sisältää kaiken – polttoaineet, lentokoneen, lentokentät, vakuutukset, huollot…ja hyvän kaveriporukan! Ilmailukerho ja kerholaiset tulevat tutuksi heti kurssin alussa ja muita ilmailijoita tavataan pitkin Suomea. Kerholla on erilaisia tilaisuuksia satunnaisesti ja kerhotiloissa voi vaikka kahvitella ja lentää simulaattoria aina kuin haluaa. 

Mummo mukaan?

Nälkä kasvaa syödessä ja ilmailuun tulee himo. Ultralupakirjan lisäksi voit hankkia purjelento-, moottoripurjelento- tai yksityislentäjän lupakirjan. Näihin saa hyvitystä ultrakevytlennosta. Yksityislentäjä (LAPL tai PPL) voi ottaa mukaansa 3 tai enemmänkin matkustajia koneesta riippuen. 

Joku kävi Englannista asti Kuhmossa!

Kerhon kone ja turvallisuus

Kerhon Atec Zephyr on tsekkiläisvalmisteinen puu-komposiittirakenteinen lentokone. Koneen varustukseen kuuluvat radio, GPS-ilmailusuunnistuslaite, lennonjohdolle näkyvä transponder sekä pelastusvarjo, joka laskee hätätilanteessa koko koneen maahan turvallisesti. Ilmailu ei ole riskitöntä, mutta riittävä lentomäärä ja huolellinen ilmailutapa takaavat turvaa.

Ilmailu on riemukasta – ryhdy sinäkin lentäjäksi! Yllätät varmasti ainakin äitisi!